Viser innlegg med etiketten Oppskrifter. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Oppskrifter. Vis alle innlegg

onsdag 20. juli 2011

Verdens beste hummersuppe


I helga lagde kokken hummersuppe - verdens beste for øvrig! Her er oppskriften: (4 gode porsjoner)

3 hummer
1,5 l vann
1,5 dl hvitvin
8 cl cognac
2 dl fløte
1/2 beger rømme
1,5 løk
2 vårløk
3 gulrøtter
1/2 purreløk
1/4 sellerirot
3 stk tørkede piri piri
1 glass tomatpure
2 kinesiske hvitløk
2 ts red curry paste
ca 50 gr meierismør
salt og pepper
1 ts timian
1/2 ts sukker
1 dl olivenolje

Slik går du frem:

Del hummeren i to og fjern paven. Ta ut alt kjøttet og kutt i passe suppebiter. Kutt opp litt vårløk og legg til side sammen med kjøttet, dette skal være garnityret i suppen.
Varm opp oljen godt, tilsett alle grønnsakene (som er vasket, skrellet og kuttet i grove biter). Fres i ca 1 min og tilsett hummerskall. Fres ca 1 min til, og tilsett curry og tomatpure. Fres ca 30 sek, tilsett cognac og hvitvin. Kok 2 min og tilsett vann. La alt småkoke til veskemengden er halvert.
Sil så kraften over i ny kjele og tilsett fløte og rømme. La småkoke i 5 min, pisk inn smøret med stavmikser.
Smak til med salt, pepper og kanskje litt sukker.
Legg litt av den tilsidesatte hummeren og vårløken i hver av skålene og øs den varme suppen over. Server med varmt brød og smør ved siden av!
Vel bekomme!

mandag 18. juli 2011

Frokost på senga


Her om dagen hadde jeg bursdag og var så heldig å få kokkens verdens beste scones og kaffe på senga! Sconsen var selvsagt delt og pålagt syltetøy og rømme, men hadde ikke kameraet på soverommet, så da ble dette bildet tatt i hurten og sturten før vi gikk ut etter frokosten. Et skikkelig bra et ser jeg, med halvdrukken kaffekopp, og krøllete serviett.
Jaja, her følger uansett oppskriften på verdens beste scones:

7,5 dl hvetemel
4 ts bakepulver
1,5 ts salt
150 gr smør
1 egg
1 eggeplomme
3 dl kulturmelk

Gjør som følger:
Bland alt det tørre
Kutt kaldt smør i terninger og smuldre det grovt i det tørre
Ha i det våte og bland raskt og litt slurvete til en deig, men ikke jobb med deigen, den skal bare så vidt henge sammen (og ja det skal være klumper av smøret)
Trykk den ut i en langpanne med bakepapir og snitt opp passe store biter
Stek i 10 min på 180 grader
Brekk opp i biter og spis varme med smør og syltetøy.
Vel bekomme!