onsdag 20. juli 2011

Verdens beste hummersuppe


I helga lagde kokken hummersuppe - verdens beste for øvrig! Her er oppskriften: (4 gode porsjoner)

3 hummer
1,5 l vann
1,5 dl hvitvin
8 cl cognac
2 dl fløte
1/2 beger rømme
1,5 løk
2 vårløk
3 gulrøtter
1/2 purreløk
1/4 sellerirot
3 stk tørkede piri piri
1 glass tomatpure
2 kinesiske hvitløk
2 ts red curry paste
ca 50 gr meierismør
salt og pepper
1 ts timian
1/2 ts sukker
1 dl olivenolje

Slik går du frem:

Del hummeren i to og fjern paven. Ta ut alt kjøttet og kutt i passe suppebiter. Kutt opp litt vårløk og legg til side sammen med kjøttet, dette skal være garnityret i suppen.
Varm opp oljen godt, tilsett alle grønnsakene (som er vasket, skrellet og kuttet i grove biter). Fres i ca 1 min og tilsett hummerskall. Fres ca 1 min til, og tilsett curry og tomatpure. Fres ca 30 sek, tilsett cognac og hvitvin. Kok 2 min og tilsett vann. La alt småkoke til veskemengden er halvert.
Sil så kraften over i ny kjele og tilsett fløte og rømme. La småkoke i 5 min, pisk inn smøret med stavmikser.
Smak til med salt, pepper og kanskje litt sukker.
Legg litt av den tilsidesatte hummeren og vårløken i hver av skålene og øs den varme suppen over. Server med varmt brød og smør ved siden av!
Vel bekomme!

2 kommentarer:

  1. God afton härliga bilder på killen i MT:n. Är det okej ifall jag lånar dem till bloggen? Önskar er många härliga sommardagar.
    Carro/ mysigtdesign

    SvarSlett
  2. Absolutt sommerens høydare på matfronten! Suppen var supergod og jeg har lagt link til oppskriften her inne :)

    SvarSlett